نویسندگان | محمد رضا اکبرزاده آرپاچائی- سید محمد اسماعیل جلالی- امیر خادمیان- محمد علی نبیزاده |
---|---|
نشریه | نشریه مهندسی منابع معدنی |
شماره صفحات | ۵۵-۶۹ |
شماره مجلد | ۲۷ |
نوع مقاله | Original Research |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳-۰۳-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
بارگیری و باربری بالاترین سهم را در هزینههای تولیدی معادن روباز به خود اختصاص میدهند، بنابراین در انتخاب ناوگان ماشین-آلات بارگیری و باربری ضروری است که به جنبههای اقتصادی توجه ویژهای شود. برای درک بهتر از عملکرد اقتصادی ماشینآلات ترابری معادن، تاکنون شاخصهای عملکردی گوناگونی توسط محققان ارایه شده است. در این پژوهش، شکل ویژهای از شاخص عملکرد اقتصادی ارایه شده که بیانگر نسبت مقدار درآمد تحصیل شده به وسیله هر یک از ماشینآلات بر هزینه کل است. به این منظور با تمرکز بر روی ناوگان بارگیری و حمل در یک معدن روباز مشتمل بر 87 کامیون معدنی (64 عدد ماشین 100 تنی و 23 عدد ماشین 36 تنی) و همچنین 18 ماشین بارکننده (13 عدد بیل مکانیکی و 5 عدد شاول) به ارزیابی شاخص عملکرد اقتصادی ماشینآلات ناوگان ترابری یاد شده پرداخته شده است. به این منظور، در ابتدا هزینه کل و میزان درآمد حاصل از عملکرد هر یک از ماشینآلات با توجه به اطلاعات اقتصادی در دسترس برای هر ماشین، مشخص شده است، سپس شاخص عملکرد اقتصادی برای هر یک از ماشینآلات باربری و بارگیری محاسبه و با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهند که بیلهای مکانیکی به دلیل داشتن ظرفیت پایین و کم بودن زمان تعمیرپذیری آنها نسبت به شاولها، عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، با بررسی برند ماشینهای مختلف مشخص شد که کامیونهای سری C 100 بهترین عملکرد را در بین کل کامیونهای باربری داشته و مقدار شاخص عملکرد آن به طور متوسط برای هر یک از آن کامیونها 82/2 است.