نویسندگان | صادق قوامی جمال-مهرداد امامی تبریزی-الناز نجفی |
---|---|
نشریه | مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل |
شماره صفحات | ۹۷-۱۰۷ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۵-۰۴-۱۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
شرایط ساختگاه، از جمله شکل و عمق لایه ها، نحوه قرارگیری آنها و توپوگرافی منطقه بر پاسخ لرزه ای ساختگاه مؤثر است که می تواند عملکرد زیرساخت های حمل و نقل را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار DEEPSOIL، تأثیر وجود لایه ضعیف شامل خاک رس نرم و خاک ماسه ای سُست بر پاسخ لرزه ای ساختگاه با تحلیل غیرخطی در حوزه زمان بررسی می شود. رکورد زلزله مورد استفاده در این پژوهش، زمین لرزه 7.4 ریشتری طبس است. اثر پارامترهای مختلف مانند ضخامت لایه ضعیف، موقعیت آن در اعماق مختلف و تعداد لایه ها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که در حالت وجود لایه ضعیف رسی با ضخامت 3 متر و لایه ضعیف ماسه ای با ضخامت 5 متر در سطح، شتاب بیشینه به ترتیب 2.7 و 2.3 برابر شتاب در سنگ بستر است. با بیشتر شدن ضخامت لایه ضعیف سطحی، پاسخ لرزه ای کمتر بوده و شتاب بیشینه در دوره های تناوب بالاتر رخ می دهد. مقایسه طیف شتاب برای موقعیت های مختلف لایه ضعیف نشان داد که وجود لایه ضعیف در نزدیکی سطح زمین و عمق کمتر، بیشترین تأثیر را بر طیف شتاب دارد و موجب افزایش شتاب بیشینه می گردد. اگر چه تعدد لایه های ضعیف موجب کاهش شتاب بیشینه می شود، اما طیف شتاب، پیک های متوالی در دوره های تناوب مختلف، به خصوص برای خاک ماسه ای سُست، را نشان می دهد.
tags: پاسخ لرزهای ساختگاه، لایه ضعیف، طیف شتاب، تحلیل غیرخطی