نویسندگان | صادق قوامی جمال-علیرضا سعیدی عزیزکندی-محمد حسن بازیار-حمید جهان بخش |
---|---|
نشریه | مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل |
شماره صفحات | ۱-۱۲ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹-۱۲-۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
در بسیاری از موارد، تونلها به عنوان زیرساختهای حیاتی در حملونقل شهری در مناطق لرزهخیز و در مجاورت گسلها احداث میشوند. در هنگام وقوع زلزله، در اثر جابجایی تفاضلی طرفین گسل، سطح زمین دچار گسیختگی شده و میتواند به سازههای زیرسطحی در مجاورت گسل خسارات جدی وارد سازد. بررسی زلزلههای گذشته مانند زلزلههای ترکیه و تایوان در سال 1999 نشان میدهدکه با اجتناب از ساخت و ساز در پهنهی گسل نمیتوان بهطور کامل سازهها را از تهدیدات ناشی از گسلش در امان داشت. بنابراین، درک درست مکانیزمهای موجود در فرایند انتشار گسلش و اندرکنش آن با سازههای زیرسطحی میتواند در طراحی منطقی و کاهش خطرات ناشی از گسلش راهگشا باشد. در این تحقیق، پس از صحتسنجی مدلسازی عددی المان محدود ABAQUSبا نتایج مدل فیزیکی، به مطالعه اندرکنش گسل نرمال با تونلهای زیرزمینی پرداخته میشود. تأثیر پارامترهای مختلف مانند موقعیت تونل نسبت به مسیر گسلش در حالت آزاد، عمق تونل، صلبیت تونل و زاویه گسل بر اندرکنش گسل و تونل بررسی میگردد. نتایج نشان میدهد که قرارگیری تونل در ناحیه برشی در خاک موجب انحراف مسیر گسلش میشود و مشخص شد که عمق مدفون تونل و قطر آن از پارامترهای مؤثر در گسترش ناحیه برشی در گسلش نرمال در خاک و تغییرشکل سطحی زمین است. مقایسه نتایج عددی بیانگر این است که میزان تغییرمکان سطحی در حالت گسل با زاویه 45 درجه نسبت به حالت 60 درجه بیشتر است.
tags: گسل نرمال، تونل های زیر زمینی، اندرکنش، مدلسازی عددی