نویسندگان | صادق قوامی جمال-علیرضا سعیدی عزیزکندی-محمد حسن بازیار-مهرداد رجبی حران |
---|---|
نشریه | مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل |
شماره صفحات | ۲۷-۴۰ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱-۰۸-۲۳ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
با توجه به مشکلات و هزینه زیاد مطالعات تجربی در مقیاس واقعی از یک سو و قابلیت مدلهای کوچکمقیاس در دستگاه سانتریفیوژ ژئوتکنیکی در برقراری تشابه فیزیکی و لحاظ نمودن تنشهای واقعی در مدل برای درک صحیح از تغییرشکلها و مکانیزمهای گسیختگی از سوی دیگر، عمده مطالعات آزمایشگاهی پدیده گسلش سطحی با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ ژئوتکنیکی انجام شده است. در این تحقیق، مفهوم مدلسازی فیزیکی با دستگاه سانتریفیوژ ژئوتکنیکی، قوانین مقیاس، محدودیتها و منابع خطا در شبیهسازی اندرکنش گسلش شیبلغز با تونلهای زیرزمینی و پیهای سطحی بررسی شده است. در پایان، با به حداقل رساندن خطاهای مدلسازی، اندرکنش گسل معکوس با پی سطحی و تونلهای زیرزمینیبه عنوان زیرساختهای حیاتی در حوزه حملونقل شبیهسازی گردید. نتایج نشان دادکه در انتشار گسل معکوس در خاک ماسهای، با رسیدن گسیختگی به سطح، زاویه شیب آن کاهش مییابد و در سطح زمین، گسیختگیها و ترکهای کششی ایجاد میشود که میتواند به سازهها و شریانهای حیاتی خسارت وارد کند. حضور تونل در مسیر گسیختگی ناشی از گسل معکوس موجب تغییر مسیر گسلش و افزایش محدوده تحت تأثیر آن در سطح زمین میشود. بنابراین، در مناطق شهری، در صورت لرزهخیز بودن منطقه و وجود گسلها، تأثیر وجود تونل بر عملکرد سازههای سطحی و همچنین سازههای مدفون مجاور تونل باید مدنظر قرار گرفته شود. در انتشار گسیختگی ناشی از گسل معکوس با حضور سازه، فشار سربار سازه موجب انحراف مسیر گسیختگی به گوشه سمت راست پی و دوران آن میگردد. همچنین، در سمت راست پی، بالازدگی مشاهده شد که منطبق با مشاهدات میدانی در زلزلههای پیشین همراه با گسلش سطحی بود.
tags: سانتریفیوژ ژئوتکنیکی، مدلسازی فیزیکی، گسلش سطحی، تونل زیرزمینی، پی سطحی